Tags

, , , , , , ,

Afgelopen week las ik op mt.nl een interview met ondernemer en bestsellerauteur Ricardo Semler. Wat me trof in dat interview was wat hij vertelde over de emir van Qatar. De emir had een lezing van Semler bijgewoond en vertelde dat hij zijn verhaal fascinerend vond. Op de vraag van Semler of hij er iets mee ging doen, antwoordde de emir ‘nee hoor, helemaal niets’. 

Met trainingen, workshops en inspiratiesessies zie je vaak hetzelfde. Even heb je dat ‘tsjakka-gevoel’, het idee dat de wereld aan je voeten ligt. De volgende dag keer je terug op je werkplek en ben je – ondanks je goede voornemen deze keer echt iets te veranderen – weer terug in de tredmolen van alledag. Je intentie kan goed zijn, de realiteit is vaak anders.

Leap of faith
Semler geeft aan dat voor een dergelijke verandering een ‘leap of faith’ nodig is. Het oude loslaten en met iets nieuws aan de slag, zonder dat je garanties krijgt over het slagen ervan. Dat vraagt inderdaad om geloof en vertrouwen.

Ik denk dat het ook iets anders van je vraagt: vastberadenheid en doorzettingsvermogen. Vastberaden om zaken anders aan te pakken en het vermogen om door te gaan als het niet allemaal vanzelf gaat; als er draken op de weg verschijnen.

Verlangen
Geloof, vertrouwen en doorzettingsvermogen hangen volgens mij samen met verlangen. Het verlangen naar een beter resultaat dan je tot nu toe behaalde. Verlangen naar meer werkplezier, blije klanten of het verwezenlijken van jouw ideaal. Wanneer dat echt iets is wat jij of jouw organisatie graag wil, is zo’n ‘leap of faith’ veel minder eng. Dan lijken de draken minder groot.

Johann Wolfgang von Goethe zag verlangen als een voorbode van wat je kunt bereiken.Wanneer je iets wenst, bezit je de potentie om deze wens waar te maken, anders zou je de wens niet hebben. Verlangen is dus verankerd in je DNA.

In het DNA
Wellicht worden vertrouwen in een nieuwe stap en doorzetten een stuk makkelijker als je je realiseert dat de potentie om je doel te bereiken aanwezig is. Zowel de wil als de mogelijkheid om het doel te bereiken zijn in het (bedrijfs)DNA aanwezig. Nu alleen nog aan de slag!

 

www.lelixxor.nl

Advertenties