Tags

, , , , ,

‘Dan moet je het doen zoals de baas het zegt’ hoorde ik ‘Mark’, een ondernemer zonder personeel, onlangs zeggen. Hij was voor zichzelf begonnen, zodat hij zelf kon bepalen hoe hij zijn werk uitvoerde waardoor hij veel meer voldoening uit zijn werk haalt.

Op zich een logische stap, maar wat is daaraan vooraf gegaan vraag ik me dan af. Deze ex-medewerker voelde zich duidelijk niet thuis in de organisatie. Hoe kan dat?

Ik denk – hoe kan het ook anders – dat er te weinig duidelijkheid was over het DNA van de organisatie én van de medewerker.

Minder frictie
Stel dat de organisatie zijn eigen DNA heel duidelijk voor ogen heeft en serieus neemt, dan komt dat uiteraard ook aan bod tijdens de sollicitatieprocedure. Er wordt gekeken of het DNA van de nieuwe medewerker en dat van de organisatie met elkaar matchen. Als dat het geval is, zal er op een later moment veel minder frictie zijn tussen wat ‘de baas’ wil en wat de medewerker doet. Als het goed is, zijn ze namelijk uit hetzelfde hout gesneden en gaan ze voor hetzelfde.

Gedeelde verantwoordelijkheid
Alert zijn op deze DNA-klik is niet alleen de verantwoordelijkheid van de werkgever, maar net zo goed van de (nieuwe) werknemer. Beide partijen zijn er op de lange termijn niet bij gebaat als de medewerker niet past binnen het bedrijf. Ook al heeft hij of zij nog zo’n prachtig cv.

Zakelijke overeenkomst
Als de organisatie het eigen DNA echter niet duidelijk voor ogen heeft, wordt er gekeken naar andere dingen. Dan is het prachtige cv alle reden om iemand aan te nemen. Aangezien werkgever en werknemer dan te weinig verbonden zijn door het gezamenlijke DNA of het gezamenlijke doel, moeten er afspraken gemaakt worden over hoe dingen gedaan moeten worden, wie wat doet en wanneer. Er is een zakelijke overeenkomst, maar geen emotionele binding.

Bij een zakelijke overeenkomst heb je regels en procedures nodig. Er is weinig vertrouwen dat medewerkers uit zichzelf het juiste doen, want wat het juiste is kan voor medewerker en organisatie erg verschillen.

Emotionele verbinding
Als er een emotionele verbinding is, hoeven er minder regels te zijn, omdat je als werkgever kunt vertrouwen dat de medewerker doet wat goed is voor het bedrijf. Dan hoef je als baas niet te vertellen hoe het moet en kan de werknemer vanuit zijn eigen vakkennis en professionaliteit beslissingen nemen. Dat verhoogt het werkplezier en maakt mensen trots op ‘hun’ bedrijf.

Wellicht had ‘Mark’ dan nog gewoon bij zijn werkgever gewerkt.

Hoe zit dat in jouw organisatie? Maak vrijblijvend een afspraak om te bespreken wat werken vanuit je DNA in jouw bedrijf kan betekenen.

Advertenties