Tags

, , , ,

Stel dat je op een andere manier naar je werk, je bedrijf en je leven zou kijken. Soms wordt alles daar een stuk simpeler van. Hoe zou je leven eruit zien als het een sprookje was? Wie zou de prins zijn en wie de prinses? Wie de boze heks, de draak of de grote, boze wolf? Naar welke schat zou je op zoek zijn en waar zou je hem kunnen vinden? Wie zou je daarbij kunnen helpen?

Misschien vind je een sprookje een te simpele weergave van de werkelijkheid. Toch kan het veel opleveren om bepaalde situaties gewoon eens in sprookjesvorm te gieten. Hoe complexer de situatie, hoe beter. Breng het terug naar de kern, maak het simpel. Je bevindt je trouwens in goed gezelschap als je dat doet. Ooit de boeken van Jos Burgers gelezen? Of het verhaal van de kolonie pinguins die ontdekt dat hun ijsberg smelt van John Kotter?

Nodeloos ingewikkeld
Wij mensen hebben nogal vaak de neiging situaties ingewikkelder te maken dan ze zijn. Dat kan allerlei redenen hebben: politiek, te weinig kennis of de overtuiging dat het niet zó makkelijk kan zijn. Zet dat allemaal eens opzij en benoem de volgende onderdelen (narratieve elementen) in jouw situatie:

– de hoofdpersoon
– waar het verhaal begint en eindigt
– medestanders
– tegenstanders (de draken)
– waar zie je een wending in het verhaal

Anders kijken
Door een situatie op deze manier te analyseren, kijk je er anders naar dan je gewend bent en dat kan mooie resultaten opleveren. Je kunt bijvoorbeeld kijken naar de manier waarop je je werk doet. Waar wil je dat dat verhaal eindigt? Bedenk of je dan nu op de juiste weg zit. Wellicht zie je tegenstanders die je verhinderen te komen waar je naartoe wilt. Hoe schakel je deze uit? Zoek naar een wending in het verhaal. Was dat een positieve of een negatieve wending? Heb je bijvoorbeeld ooit een keuze gemaakt voor een bepaalde functie die helemaal niet overeenkomt met de idealen of wensen die je vroeger had?

Als je dan toch bezig bent… beschrijf voor jezelf hoe dit verhaal moet aflopen. Geef het een happy end en ga aan de slag. Je weet wat je te doen staat!

www.lelixxor.nl

Dit artikel is eerder geplaatst op B2B Contact.

Advertisements