Tags

, , ,

Onbekend maakt onbemind en kan daarnaast voor heel wat problemen zorgen. Want wat als een bedrijf zijn DNA niet kent, een leider onvoldoende zelfkennis heeft of een werknemer eigenlijk niet goed weet waar z’n talenten liggen? Dan wordt het lastig…

Als je als bedrijf niet weet waar je voor staat, waar je naartoe wilt en onvoldoende scherp hebt wat het potentieel van je organisatie is, hoe kun je dan de juiste mensen aannemen? Hoe kun je dan zorgen voor een krachtige, authentieke profilering? Hoe zorg je dan voor stabiliteit en wat beloof je je klanten?

Als je als leider onvoldoende zelfkennis hebt, hoe weet je dan zeker dat je de juiste beslissing neemt? Hoe weet je zeker dat een besluit niet voortkomt uit je eigen allergieën, aannames, overtuigingen of angsten? Hoe ga je met je medewerkers om als je jezelf uit de weg gaat?

Is klagen echt de beste strategie als werknemer of moet je erkennen dat je eigenlijk een baan hebt aangenomen die helemaal niet bij je past? Doe je het bedrijf, de collega’s en klanten recht door op een plek te zitten waar jij niet tot je recht komt?

Mismatch
Kortom: als ergens op een van deze drie niveaus DNA-kennis ontbreekt, kan dat al snel leiden tot mismatches, ontevredenheid, ziekteverzuim en verkeerde beslissingen.

Drie lagen
Het DNA bestaat uit een mix van een aantal zaken: waar je vandaan komt en waar je naartoe wilt, je drijfveren, je kwaliteiten, kennis en ervaring en je waarden. Kun je al deze elementen benoemen, dan heb je je DNA aardig in kaart gebracht. Maar dan ben je er nog niet… Je kunt DNA namelijk indelen in drie lagen. Deze drie lagen moet je allemaal scherp hebben om jezelf goed te kennen, goed in de markt te zetten en de juiste beslissingen te nemen:

1) Gedeeld DNA
Je gedeelde DNA is het DNA dat je met anderen gemeen hebt. Je kunt dan denken aan een bepaalde beroepsgroep of een groep van op elkaar lijkende organisaties bijvoorbeeld. Het zal niemand verbazen dat onderwijsinstellingen het beste uit hun leerlingen willen halen, dat coaches mensen willen helpen verder te komen en dat accountants integer zijn, vakkennis hebben en kwaliteit willen leveren. Om maar een voorbeeld te noemen. Bepaalde eigenschappen, doelen en waarden heb je gemeen met mensen die ongeveer hetzelfde doen; die elementen zijn blijkbaar sterk verbonden aan een bepaalde rol.

Het probleem met het gedeelde DNA is dat je daarmee niet opvalt. Als je je wilt profileren heeft het weinig zin om je voor te laten staan op elementen die in je gedeelde DNA zitten. Je vakbroeders beloven namelijk precies hetzelfde. Nee, je hebt iets anders nodig.

2) Individueel DNA
Dat anders, dat zit in je individuele DNA. Dat zijn de DNA-elementen die je niet gemeen hebt met mensen/bedrijven die hetzelfde doen. Daar zitten mogelijkheden om je te onderscheiden. Je individuele DNA is echter zo uitgebreid, gecompliceerd en ingewikkeld dat dit niet iets is wat je in z’n geheel naar buiten zou kunnen of willen brengen.

3) Profilerings-DNA
Dus maak je een selectie uit je individuele DNA, dat is je profilerings-DNA. De selectie maak je op basis van wat je concurrenten (niet) doen en wat je klanten willen. Op die manier kun je jezelf onderscheidend in de markt zetten, terwijl je tegelijkertijd jezelf blijft.

www.lelixxor.nl

Advertenties