Tags

, , , ,

Ik kom ze eigenlijk best vaak tegen: ondernemers die een hele duidelijke visie hebben, best weten wat zij belangrijk vinden en ook nog eens weten waar ze goed in zijn en wat ze beter kunnen laten liggen. Dat zijn mensen die hun (bedrijfs-)DNA goed kennen. Niets meer aan doen, zou je zeggen.

Maar nee, zo eenvoudig ligt het niet. Want het feit dat jij als ondernemer (of werknemer) je eigen DNA of dat van het bedrijf goed kent, betekent niet automatisch dat klanten en potentiële klanten ook weten wat voor vlees ze in de kuip hebben. Bestaande klanten kunnen zich er wellicht enigszins een beeld van vormen, maar hoe weten potentiële klanten dat ze bij jou aan het juiste adres zijn?

Uitdragen
Behalve je DNA kennen, is het ook nodig je DNA uit te dragen. Je moet erover vertellen. Daarnaast zou ook in het gedrag duidelijk moeten zijn wat het DNA is. En dat blijkt toch niet zo makkelijk te zijn.

Niet expliciet
DNA is vaak iets wat in iemands hoofd zit. Wat je wel weet en voelt, maar wat niet expliciet uitgesproken wordt. Als het DNA in het hoofd van de ondernemer zit en hij deelt dat niet met zijn medewerkers, hoe weten zij dan precies wat ze wel en niet moeten doen? Voor een deel zal men dat aanvoelen, maar voor een deel ook niet. Hetzelfde geldt voor klanten.

Makkelijker
Door het DNA expliciet te maken, is het makkelijker om het in gedrag en communicatie uit te dragen. Schrijf alle DNA-elementen uit en kijk hoe je dat bijvoorbeeld kunt terug laten komen in hoe je social media gebruikt, hoe je website wordt ingericht, hoe je logo eruit ziet, hoe je je werk doet en de telefoon opneemt. Door je DNA expliciet te maken, creëer je een richtlijn voor jezelf (en je medewerkers). Het is duidelijk welke dingen je wel doet, wat je niet doet en hoe je het doet.

De leukste klanten
Door op deze manier het DNA consequent uit te dragen, onderscheid je je van anderen die ongeveer hetzelfde doen. Voor potentiële klanten ben je dan niet meer één van de velen en dat maakt het makkelijker om wel (of juist niet) voor jou te kiezen. Op die manier trek je klanten aan voor wie je echt van toegevoegde waarde kunt zijn. Dat zijn de leukste klanten om voor te werken!

Wil je meer weten over hoe je DNA in elkaar zit en hoe je het uitdraagt? Je leest het in mijn boek ‘Werken vanuit je DNA’.

www.lelixxor.nl

Advertenties