Tags

, , ,

Stilstand is achteruitgang. Ja, dat weten we allemaal wel. En zeker met een jaar dat net begonnen is, denkt niemand aan stilstand. Het is vooral verandering wat de klok slaat. Goede voornemens, plannen die in 2015 hopelijk gerealiseerd gaan worden… In januari is het allemaal nog mogelijk.

En dat is mooi! Want je hebt nieuwe ideeën nodig om in beweging te blijven. Misschien heb je je voorgenomen om in 2015 meer oog te hebben voor jouw eigenheid, meer te doen wat bij je past of weer een stapje extra te gaan werken vanuit je DNA.

Ja en nee
Dat is in elk geval precies wat ik me voorgenomen heb. De maand december heb ik gebruikt om na te denken over waar ik sta. Ik heb een boek geschreven, mijn DNA-spel is in productie, ik heb leuke klanten gehad het afgelopen jaar. Ben ik waar ik wil zijn? Het antwoord was ja, maar ook nee.

Ontdekking in december
Ja, dit is wat ik me voorgenomen had te doen in 2014 en wat fijn dat het gelukt is! Wil ik op dezelfde voet verder gaan in 2015? Nee, dat niet. Het is tijd om nog een laagje dieper te gaan. Nog meer naar de kern te gaan. Na te denken of werken vanuit je DNA het eindstation is of dat er meer is. Al een tijdje had ik het gevoel dat er nog iets ‘onder’ zat. En in december heb ik ontdekt wat het was.

Estiologie.

Estiologie? Ja echt, estiologie. Het is een samentrekking van de latijnse woorden esse (zijn) en stimulare (prikkelen). Je zou het kunnen omschrijven als de kunst van het prikkelen (van mensen, organisaties) om tot hun kern te komen. Of tot de kern te komen, van bijvoorbeeld een geschil of in een vastgelopen situatie.

Estioloog
Vanaf 2015 noem ik mij dus estioloog. En dat is fijn, want ik wist nooit hoe ik mezelf moest noemen en nu heb ik er een woord voor. Dat praat toch een stuk makkelijker. Ook voor de mensen om mij heen, want die vroegen zich regelmatig af ‘wat moet ik nu zeggen als iemand vraagt wat je doet’.

Als estioloog prikkel ik ondernemers en (mensen in) organisaties om te werken vanuit hun DNA. Daar heb ik een heel arsenaal aan tools voor: storytelling, reis van de held, coachingstechnieken en Jungiaanse psychologie, om er een paar te noemen. Die tools zet ik ook in om ondernemers en organisaties scherp te houden, bijvoorbeeld door onderzoek te doen naar hoe klanten en/of medewerkers nu echt over hen denken, door in vastgelopen situaties (bijvoorbeeld veranderingen of prestatieverbeteringen die onvoldoende van de grond komen) op zoek te gaan naar de kern en vanuit daar ruimte te creëren voor andere mogelijkheden.

Waarom-fase
Ik moet het allemaal nog uitwerken (zelfs mijn site moet nog aangepast worden), maar ik heb het gevoel dat ik op deze manier mijn talenten beter kan benutten en van meer toegevoegde waarde kan zijn voor mijn klanten. Veel peuters kennen een ‘waarom-fase’ waarin bij alles wordt gevraagd waarom iets is. Die fase ben ik nooit helemaal ontgroeid en nog steeds vraag ik me bij veel dingen af waarom ze (op die manier) gebeuren. Op zoek naar de kern, want ik heb een fascinatie voor de essentie van dingen, mensen en gebeurtenissen.

Wat ga jij doen om in 2015 meer vanuit je DNA te werken?

www.lelixxor.nl

Advertisements