Tags

, ,

Vandaag las ik een geweldige uitspraak: ‘Principes zijn pas principes als ze geld mogen kosten. Tot die tijd is het een mening’. Het is een uitspraak van Hans Elshout van S&H. Put your money where your mouth is.

Voor werken vanuit je DNA geldt exact hetzelfde. Je kunt wel zeggen dat duurzaamheid heel belangrijk is binnen het bedrijf, maar als vervolgens andere zaken beloond worden, hoe zit het dan echt? Je kunt een prachtige missie opstellen, maar als vervolgens keuzes gemaakt worden die niets met de missie en alles met de omzet te maken hebben, hoe geloofwaardig ben je dan?

Kost geld
Een geweldig voorbeeld hiervan is Zappos. Zij hebben gekozen om een uitmuntende service te bieden aan hun klanten. Dat betekent bijvoorbeeld dat ze ervoor gekozen hebben dat het callcenter 24 uur per dag en zeven dagen per week bereikbaar is. Verzenden en retourneren zijn gratis. En ja, dat kost geld. Dat is echter niet waar het om gaat: je staat ergens voor, vindt bepaalde zaken belangrijk en dat wil je uitdragen. Dat is werken vanuit je DNA.

Verhaal dat geleefd wordt
Werken vanuit je DNA is geen glanzend, ronkend verhaal. Het is een verhaal dat geleefd wordt, waar geld in geïnvesteerd wordt. Het is een verhaal dat ondersteund wordt door verhalen in en om je bedrijf. Als ik in gesprek ga met jouw medewerkers en klanten, blijkt uit die verhalen wat het bedrijfs-DNA is. Versterkt dat het verhaal dat de organisatie naar buiten brengt of gaat het totaal ergens anders over?

Een mooie check: waar wordt in jouw organisatie geld en tijd aan besteed? Komt dat overeen met wat uitgedragen wordt in missie, visie, waarden?

www.lelixxor.nl

Advertisements