Tags

, , ,

Iedereen heeft een verhaal. Sterker nog: iedereen bestaat uit honderden, zo niet duizenden verhalen. Toch kun je opeens je verhaal kwijt zijn en met je mond vol tanden staan.

Je staat bijvoorbeeld op een tweesprong: welke richting ga je op met je bedrijf. Blijf je doorgaan zoals je nu bezig bent of ga je aan de slag met een nieuw product, een nieuwe dienst of een nieuwe markt? Of voor jou persoonlijk. Ga je voor jezelf beginnen of kies je toch voor een werkgever? Blijf je in je huidige baan of ga je toch op zoek naar iets anders?

Welk verhaal vertel je
Als je op zo’n tweesprong staat, is het lastig om je verhaal te vertellen. Want welk verhaal vertel je? Vertel je wat je deed? Of vertel je juist dat je het op dit moment even niet weet. Dat je een keuze moet maken en nog niet weet wat het wordt.

Ook als je niet op zo’n tweesprong staat, maar als de wereld in of om je organisatie volop in beweging is, kan het lastig zijn je eigen bedrijfsverhaal te vertellen. Je hebt wel iets anders aan je hoofd. Je bent zo bezig met alles wat er anders wordt, moet zaken in goede banen leiden… In zo’n situatie kunnen jij en je medewerkers het zicht kwijtraken op wie je bent als organisatie, waar je trots op mag zijn, waar jullie samen voor staan.

Welk verhaal vertel je als je het even niet meer scherp hebt? Welk verhaal vertel je als je jezelf/je organisatie onvoldoende kent?

Wat in plaats van wie
Vaak zie je dat er dan uitgeweid wordt over wát het bedrijf doet. Over de producten en diensten die geleverd worden. Maar als het gaat over wíe er achter dat product of die dienst zit, dan blijft het stil. Of je krijgt een wollig verhaal, waarin allerlei moois gezegd wordt, maar wat de luisteraar uiteindelijk achterlaat met de vraag ‘en wat betekent dat nu concreet?’.

Geen verbinding
Als je een verhaal vertelt waarin de basis ontbreekt, wordt het vaag. Erger nog, er komt geen verbinding tot stand. En dat is juist wat je wilt: verbinding tot stand brengen met klanten, potentiële afnemers, medewerkers, vrijwilligers, samenwerkingspartners.

Honderden verhalen
Wil je een verhaal vertellen waarbij je wel die verbinding tot stand kunt brengen, dan is het noodzaak iets van jezelf te laten zien. Wie ben jij (als bedrijf), waar loop je warm voor, wat frustreert je, waar ben je trots op. Zo’n verhaal kun je alleen vertellen als je eerst bij jezelf te rade gaat. Even naar binnen, je eigen DNA (her)ontdekken. En weet je wat het mooie is? Dan kom je die honderden verhalen tegen en vind je jezelf opnieuw uit.

Veel plezier op die ontdekkingsreis!

www.lelixxor.nl

Advertisements