Tags

, , ,

Gisteren was ik bij de Week van de Ondernemer. Tijdens een van de sessies werd ons gevraagd welk probleem we oplossen voor onze klanten. Daarover moest je in gesprek gaan met je buurman of buurvrouw – in mijn geval mijn zusje.

“Jij lost een communicatieprobleem op”, zei ze. Daar moest ik even over nadenken. Ze had gelijk, maar toch ook weer niet: “Volgens mij los ik een verbindingsprobleem op en daardoor worden communicatieproblemen vaak ook opgelost.”

Check de verbinding
Vanochtend liet ik het nog eens de revue passeren. Dat communicatie soms best lastig is, weten we allemaal. Dat zo’n communicatieprobleem aan de verbinding zou kunnen liggen, hebben we misschien een stuk minder vaak in de gaten. En dus zijn we minder snel geneigd de verbinding te repareren. Maar praten door een telefoon terwijl de lijn dood is, heeft natuurlijk geen enkele zin.

Ik schets een paar situaties:

  1. Je werkt in een organisatie die volop in beweging is, door een reorganisatie, maar ook door veranderde wet- en regelgeving; je hebt geen idee wat je er van moet vinden en je eerste neiging is je afzijdig te houden en te wensen dat alles zou kunnen blijven zoals het was.
  2. De inhoud van je werk is veranderd ten opzichte van een paar jaar geleden. Je bent er in mee gegaan, maar eigenlijk heb je het gevoel dat wat je nu doet niet meer bij je past.
  3. Als teamleider of manager heb je het gevoel dat je jouw medewerkers onvoldoende kunt bereiken.
  4. Je hebt een baan, maar of je dat bij bedrijf A of B doet, maakt je eigenlijk niet zoveel uit.
  5. Er knaagt iets. Je voelt je onrustig. Je bent best gelukkig, maar vraagt je toch af of ‘dit’ alles is. Doe je wel echt waar je blij van wordt, haal je eruit wat erin zit?

Verbinding verbroken
Hoe verschillend de situaties ook zijn, ik zie hetzelfde probleem: een verbindingsprobleem. In het eerste geval heeft de betreffende persoon zich (nog) niet verbonden aan de verandering, heeft zijn eigen plek binnen die verandering nog niet gevonden. Ook in de andere gevallen kun je zeggen dat de verbinding tussen persoon en het werk (2), leidinggevende en medewerkers (3) en medewerker en het bedrijf (4) ontbreekt of verbroken is. In het laatste geval gaat het om de verbinding met jezelf.

In al deze gevallen is (meer of beter) communiceren niet de oplossing; (een betere) verbinding wel.

Eerst zelfkennis
Pas als de verbinding met jezelf goed is – als je je eigen DNA goed kent – kun je je vanuit jouw DNA verbinden aan een verandering. Weet je of je afscheid moet nemen van een bepaalde functie of wat je er aan zou kunnen ‘tweaken’ om het werk beter passend te maken.

Pas als organisatie én medewerker hun eigen DNA goed kennen, kunnen ze op zoek naar diegene die bij hen past. Dan maakt het voor jou als medewerker wel degelijk uit of je bij bedrijf A of B werkt. Pas als je jezelf goed genoeg kent als leider, kun je op een authentieke manier jouw verhaal delen. Dat zorgt voor verbinding, dan kun je jouw medewerkers inspireren.

Hoe is het met jouw verbindingen gesteld? Staan de lijnen open of ervaar je ruis? Je weet wat je te doen staat: onderzoek eerst het lijntje met jezelf!

www.lelixxor.nl

Advertenties