Tags

, , , , ,

Verdwalen in taal… ik denk dat het iedereen wel bekend voorkomt. Politici zijn er sterren in. Ze praten zoveel dat je makkelijk kunt verdwalen in hun woorden, maar eigenlijk zeggen ze niets.

Ook andere mensen gebruiken taal op die manier – bewust of onbewust. Als je een vraag stelt, barst de stortvloed los. Het ene na het andere wordt erbij gehaald en na een paar minuten weet je niet meer wat de vraag was en ben je daas van de woordenvloed die over je heen gestroomd is. Je krijgt een vraag waar je liever niet te diep op in wilt gaan en je gebruikt mooie woorden, zonder dat je ook maar in de buurt bent geweest van waar het echt om gaat. Woorden als beschermingsmechanisme.

Managementtermen
Of neem bedrijven: mooie managementtermen, Engelse woorden en vakjargon. Iedereen gebruikt het en het lijkt alsof we allemaal weten waar het over gaat. De vraag is of dat het geval is en belangrijker misschien nog wel: raakt deze taal de kern of kunnen we op deze manier veilig aan de oppervlakte blijven? Kan iemand in één zin vertellen waar het werkelijk om gaat?

Aanboren belangrijkste energiebron
Er is natuurlijk niets mis met aan de oppervlakte blijven. Daar kun je prima leven en werken. Je kunt mooie resultaten behalen. Aan de oppervlakte blijven heeft echter één nadeel: het raakt niemand écht. En dat betekent dat de belangrijkste energiebron niet aangeboord wordt: het vuur van passie en gedrevenheid. Op een gegeven moment is de fut eruit.

Hoe zorg je er nu voor dat dát vuur wel aangewakkerd wordt? Hoe zorg je ervoor dat je zelf niet verdwaalt in de taal die je gebruikt? Verras! Ga uit je comfortzone! Gebruik een ander perspectief.

Verhaalperspectief
Wat zou er gebeuren als je een verhaalperspectief zou nemen? Door een ander perspectief te gebruiken, stap je als het ware een nieuwe wereld binnen. Je kijkt met andere ogen; je bent nog vrij van ballast van vakjargon en uitgekauwde termen. Het gaat direct over de kern, over wie jij bent, wat jouw verhaal is. Je hebt nog niets om je achter te verschuilen. De nieuwe wereld laat je bovendien anders naar jezelf kijken en vanuit daar kijk je anders naar anderen. Dat geeft nieuwe inzichten die helpen om een betere beslissing te nemen.

Businessplan als verhaal
Zoals de ondernemer die zijn businessplan vertaalde in een verhaal. Opeens realiseerde hij zich dat het businessplan economisch en financieel goed in elkaar zat, maar dat het aan de oppervlakte bleef. Door het te vertalen in een verhaal raakte hij zijn kern en kwam hij veel dichter bij zijn DNA. Hij realiseerde zich dat hij zijn businessplan moest gaan herschrijven.

Een nieuw gezichtspunt, een ander verhaal. Hoe gebruik jij het verhaal(perspectief) in je bedrijf, in de directiekamer, in je (werkende) leven? Het geeft inzicht, energie en nieuwe mogelijkheden merk ik elke keer weer. Gebruik het verhaal als zakelijke eyeopener.

www.lelixxor.nl

Advertenties