Tags

, , ,

“Heeft iemand de klapper met kernwaarden gezien? Ik wil ze graag bij P. op het bureau zetten, zodat ze kan zien hoe wij ons naar buiten toe profileren. Als ze dan iemand aan de telefoon heeft, ziet ze steeds die kernwaarden voor zich. Zo weet ze hoe het er bij ons aan toegaat.”

Zijn er echt bedrijven die denken dat het zo werkt met kernwaarden? Ja, die zijn er.

Het begint intern
Gelukkig zijn er ook bedrijven die begrijpen dat je kernwaarden moet erváren. In het sollicitatiegesprek begint dat al en dat gaat door op de werkvloer. Het is niet hoe je je naar buiten toe profileert, maar hoe je intern met elkaar omgaat. Hoe je intern over klanten en leveranciers praat. Hoe je zaken doet. En ja… daar merken ze ‘buiten’ dan wel wat van. Kernwaarden zitten – als het goed is – tot in de haarvaten van het bedrijf. Je proeft ze, voelt ze, ze zitten in de lucht.

Deze bedrijven begrijpen dat je voordat je iemand aanneemt, toetst of deze persoon wel past bij de waarden van het bedrijf. En als het niet klikt, dan kijk je verder. Want iemand die niet past, richt meer schade aan dan dat je het even met iemand minder moet stellen.

Waar zijn de verhalen?
Waarden die vind je niet terug op een website of in een klapper, die vind je terug in de verhalen van de organisatie. En ok… dan mogen ze ook best op de website of in een klapper. Waarden horen te leven. Bij het management en de receptioniste. In het magazijn en bij de accountmanagers. Iedere medewerker begrijpt hoe deze waarden een rol spelen in zijn of haar werk. En kan daar verhalen over vertellen. Zijn er geen verhalen, dan klopt er echt iets niet.

En als het wel klopt, dan vind je een overweldigende hoeveelheid verhalen die allemaal dezelfde kant op wijzen. Zoals bij die ene zorginstelling waar ik een onderzoek naar het DNA deed. Geweldig om te zien hoe de waarden door iedereen beleefd en herkend werden. Zo kan het dus ook. Gelukkig!

www.lelixxor.nl

Advertisements