Tags

, ,

De  meest gemaakte fout met een missie is dat hij op papier wordt gezet. Alsof je hem bedenkt. Er wordt veel tijd en aandacht besteed aan de juiste formulering, pakkende woorden en de juiste tone of voice. En daar gaat het mis.

Een missie is namelijk niet iets wat je zelf verzint, een missie is iets wat je ontdekt. Je kunt een missie zien als ‘waartoe zijn wij op aarde’; als een roeping. Er zijn twee missies te onderscheiden: een persoonlijke missie en de missie van een bedrijf. Voor de persoonlijke missie geldt dat je er misschien al veel langer mee bezig bent dan je weet, simpelweg omdat je er nooit woorden aan gaf of kon geven.

Het voelt als iets wat je gewoon moet doen, wat je niet kunt laten. Waartoe je je geroepen voelt, ja. Een bestaansreden, zo je wilt. Hoe je van betekenis wilt zijn. Je kunt je wel doof houden voor je roeping, maar vroeg of laat moet je er toch gehoor aan geven. Doe je dat niet, dan voel je je onbevredigd; er ontbreekt iets.

In de wortels
De oorspronkelijke missie van een bedrijf is terug te vinden in z’n wortels. Waarom is het bedrijf ooit gestart, wat dreef de oprichter toen hij begon? De persoonlijke missie is voeding geweest voor de bedrijfsmissie. Prachtig als die twee samen vallen. En krachtig! Stel je eens voor wat het zou betekenen als de persoonlijke missie van medewerkers zou samenvallen met de bedrijfsmissie…

Anders dan op papier
Als ik met ondernemers in gesprek ga, ben ik meestal niet zo geïnteresseerd in de missie die op papier staat. Ik wil graag hóren wat de missie is. De eerste neiging is vaak om naar het papier te grijpen. “Even kijken hoor.” Zo’n missie is geen missie. Als je geroepen bent iets te doen, dan weet je dat. Dat hoef je niet op te schrijven om het te onthouden. Door in gesprek te gaan, komt er vaak iets moois boven tafel. Iets wat heel dichtbij staat, maar waar je je lang niet altijd bewust van bent. En meestal totaal iets anders dan wat op papier staat…

Klopt jouw missie op papier met jouw bestaansreden?

www.lelixxor.nl

Advertisements