Tags

, , , ,

‘Geen hoogte kunnen krijgen van iemand’ vinden we vaak best lastig. Wie heb je tegenover je, wat wil hij, wat gaat er door zijn hoofd?

Het is al helemaal geen aanbeveling als iemand het etiket ‘onecht’ of ‘onbetrouwbaar’ opgeplakt krijgt. We willen graag weten wat we aan iemand hebben. Daarom voelen we ons prettig bij mensen die doen wat ze zeggen, ‘dichtbij zichzelf blijven’ en van wie we het gevoel hebben dat ze echt zijn.

Dat geldt ook voor bedrijven. Klanten vinden het prettig om te weten met wie ze zaken doen. Waar sta je voor, wat vind je belangrijk en wat mogen ze van je verwachten?

Bestaansrecht in gevaar
Sommige bedrijven kunnen je alles vertellen over de producten en diensten die ze leveren en hoeveel winst ze daarmee behalen, terwijl ze niet kunnen vertellen wíe ze zijn. De focus is verschoven van ‘waarde creëren voor onze klanten’ naar omzet genereren. Daarmee komt het bestaansrecht van de organisatie in gevaar. Want als je er niet meer bent voor je klanten, waarom besta je dan?

De vraag is of klanten met zo’n organisatie een relatie willen opbouwen. Medewerkers werken bovendien liever voor een bedrijf met een helder DNA. Daar kun je je mee verbinden, je kunt er trots op zijn. Zonder trots dooft het vuur, de fut gaat eruit, het ziekteverzuim omhoog en klanten zijn de dupe.

Wie je bent is leidend
Weten wat je doet is goed en je kunt er zeker een heel eind mee komen. Maar een duidelijk verhaal over wie je bent, zorgt voor verbinding, energie en een heldere strategie.
Wie je bent, geeft kleur aan wat je doet.
Wie je bent, stuurt wát je doet en hóe je het doet.
Wie je bent, is bepalend voor welke klanten zich aangesproken voelen door jou.

Weten wie je bent, zorgt ervoor dat je aangesloten kunt blijven op je energiebron. Dat je de juiste dingen doet én laat.

Daarom is het ontzettend belangrijk om je DNA en daarmee je verhaal helder voor ogen te hebben. Met het juiste verhaal doe je recht aan het bedrijf, de medewerkers en de klanten.

Kom je er zelf niet uit? L’eliXXor helpt ondernemers en bedrijven hun DNA en bijbehorende verhaal te ontdekken. Samen zorgen we voor een verhaal dat (weer) klopt!

Advertenties